Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Anne Lise Marstrand-Jørgensen
Foto: Isak Hoffmeyer

Friday, October 16, 2009

Mere af det gode

Det er en turbulent oplevelse at udgive en bog. Efter al den tid med hårdt arbejde og musestille samvær med romanpersoner står det enhver frit for at udtrykke sin mening om det færdige produkt. Kontrasten mellem det lange seje træk med dagligt indadvendt arbejde og så selve udgivelsen er ubegribelig stor. Det føles vildt og voldsomt, fantastisk og overvældende. Som jeg før har skrevet, synes jeg, det er vidunderligt at få lov til at dele ud af min egen begejstring for det stof, jeg har begravet mig i så længe. Og stor er min glæde, når jeg fornemmer, jeg når igennem til modtageren.

Hildegard bliver meget flot anmeldt i Berlingske Tidende idag. Eftersom jeg selv skriver anmeldelser for samme avis, har den gode bogredaktør bedt en ekstern anmelder om at læse min roman. Elisabeth Møller Jensens anmeldelse kan læses her. Hun slutter anmeldelsen med disse ord: Det er denne helt utrolige historie, der får kød og blod i Anne Lise Marstrand-Jørgensen højlitterære, intuitive og næsten mirakuløst velskrevne roman. Man griber sig i at undre sig over, hvor forfatteren mon selv modtager sine syner fra.

Jeg har også fået fine anmeldelser andre steder. I Flensborg avis skriver Christina Dahl, at Hildegard er "et fremragende psykologisk drama om en af middelalderens mest betydningsfulde kvinder." Og på Dansk Historisk Fællesråds spændende hjemmeside er Elisabeth Windmüller yderst positivt stemt.

Overfor al den ros har jeg lige nu kun ét at sige: JUHUUU!

No comments: