Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Anne Lise Marstrand-Jørgensen
Foto: Isak Hoffmeyer

Thursday, September 3, 2009

Min Hildegard


Den 8. oktober udkommer min roman "Hildegard" på Gyldendal. Den handler om den første halvdel af Hildegard af Bingens liv. Hun blev født i det sydlige Tyskland i 1098 og døde i 1179. Hun kom i kloster allerede som barn og er først og fremmest kendt for sine visioner og teologiske skrifter, sine breve, sine optegnelser om urter og for sin himmelsk smukke musik.

Jeg er hverken middelalderekspert (selvom jeg godt nok har researchet meget) eller teolog med speciale i middelalderen (selvom jeg heldigvis har mødt nogen af slagsen undervejs). Jeg havde ikke engang forestillet mig, jeg skulle skrive sådan en roman. Men sådan blev det, og det har været en stor fornøjelse. Nu venter jeg med den sædvanlige førudgivelsesnervøsitet på at dele min version af Hildegard med andre.

På bagsiden af min roman, bliver handlingen præsenteret således:

Anne Lise Marstrand-Jørgensen har med romanen ”Hildegard” skrevet et psykologisk drama om en af middelalderens mest betydningsfulde kvinder. Hildegard af Bingen (1098-1179)

Allerede som treårig oplevede Hildegard sine første visioner. Hun forstod hurtigt, at hun så noget, andre mennesker ikke kunne se, og holdt sine oplevelser skjult. For hvordan ville andre mennesker reagere, hvis hun fortalte dem, at hun både hørte Guds stemme og i glimt kunne se lige ind i fremtiden? Hvad skulle hendes egen mor stille op med sit tiende barn, der var sart og anderledes og næsten altid syg? Og hvem kunne skelne Guds og Djævelens tale fra hinanden? Hildegard var kun otte år, da hun blev sendt hjemmefra. Først til den fromme, unge adelskvinde Jutta, der skulle forberede hende på klosterlivet. To år senere flyttede de sammen ind i en isoleret celle ved klosteret på Disibodenberg. Hildegard blev tvunget til at leve i tavshed. Hun havde kun ringe kontakt med klosterbrødrene, men én fortrolig havde hun alligevel. Et usædvanligt venskab voksede frem mellem Hildegard og hendes lærer, den næsten jævnaldrende munk Volmar. Det engang så sære barn blev nonne, lægekyndig, forfatter og visionær. Hun komponerede musik, der stadig spilles den dag i dag. Hun forlod aldrig klosterlivet, men fik med tiden kontakt med de mest magtfulde mænd, deriblandt paven i Rom.

Historien om Hildegard rækker ud over hendes skrift og samtid. Det er et nuanceret portræt af en kvinde, der bliver ved med at fascinere på tværs af århundreder og som i sit virke tog store eksistentielle temaer under behandling: tro, tvivl, kald og afkald.

2 comments:

signe said...

Jeg GLÆDER mig!

Cara Horton said...

First time reading this blog, thanks for sharing.